Elektromekanik Askı ve Destek Sistemleri El Kitabı
156 Elektromekanik Askı ve Destek Sistemleri El Kitabı Yük ve mukavemet çarpanına göre tasarım (AISC- LRFD93); 1,4D 1.2D + 1,6L 0,9D + 1,0E 1,2D + 1,0E 1.2D + 0,5 L + 1,0E Emniyet gerilmelerine göre tasarım (AISC- ASD89 D); D + L D + E D + L + E - D (Dead load): Ölü yükler - L (Live loads); Canlı yükler - E (Earthquake loads): Deprem yükleri ASCE 7 ve ASME B31.1 standardına göre ölü ve canlı yüklerin hesaba katılış şekilleri aşağıda anlatılmıştır; - Yüklerin ayrı hesaplanması durumunda, ASCE 7 standardına göre yük kabullerinde; • Ölü yükler (G): Boru askı ve destek sistemlerinin ağırlıkları, boru ağırlıkları, izolasyonların ağırlıkları, tesisattaki vana vb. elemanların ağırlıkları ve boru içindeki sıvıların ağırlıklarının tamamı, • Canlı yükler (L): Kablo tavaları ve havalandırma kanalları ağırlıkları, termal yükler. - Yükler ASME B31.1 standardına göre boru stres analizi sonucunda toplam olarak hesaplanmış ise yük kabullerinde; • Ölü yükler (G): Boru askı ve destek sistemlerinin ağırlıkları, • Canlı yükler (L): Toplam yük 1. 1.4G 2. 1.2G+0.5S 3. 1.2G+1.6S+0.8W 4. 1.2G+0.5S+1.6W 5. 1.2G+0.2S+Ex 6. 1.2G+0.2S+Ey 7.1. YÜK DURUMUNA GÖRE Taşıyıcı elemanın üzerindeki malzemenin toplam durgun ağırlığıdır. Autodesk inventor gibi 3 boyutlu analiz programları kullanarak bu yükün sistemde oluşturacağı deformasyon ve gerilimler analiz edilebilir. Bu analizlerin gerekli koşulu sağlayıp sağlamadığını belirlemek için bazı standartlara bakılır. Bunlar; Gerilme koşulu için; Malzemenin cinsine göre değişir. S235 kalite çelik için 235 MPa gerilme üst sınır olarak kabul edilebilir. Deformasyon koşulu için; Yapısal olmayan elemanların hasar görmemesi, fonksiyonlarının olumsuz etkilenmemesi, ikinci mertebe etkilerinin aşırı değerler almaması ve göz güvenliğinin bozulmaması için, düşey yer değiştirmelerin sınırlan- dırılması gerekmektedir. Hareketli yüklerden oluşan düşey yer değiştirmelerin (sehimlerin) açıklığa oranı, kat döşemelerinde 1/360, çatı döşemelerinde 1/240 sınır değerini aşmayacaktır. Sabit yükler ve hareketli yükler (kar yükleri) altında, Bölüm 15.1'de verilen ilgili yük birleşimleri ve notlar göz önünde tutularak hesaplanan toplam düşey yer değiştirmelerin açıklığa oranı 1/300 sınır değerini aşmayacaktır. Konsol elemanlarda düşey yer değiştirmenin konsol boyuna oranı 1/150 sınır değerini aşmamalıdır. 66 66 4/2/2016 Tarihli ve 29614 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlanan Çelik Yapıların Tasarım, Hesap ve Yapım Esaslarına Dair Yönetmeliği
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTEzMQ==