Page 50 - MTMD E-Dergi 07
P. 50
hukuk
bir denetleme mekanizması önerme- önce uyum çalışmalarına başlamaları
diği için eleştirildi. Türkiye’de kişisel ve tamamlamaları gerekmektedir.
verilerin korunması ile ilgili özel bir Kurumların uyum için yapması gere-
kanunun hazırlığına 1989 yılında ken çalışmalara ilişkin ayrıntıların yer
başlanmış, farklı sebeplerle defalar- aldığı bir yazı bir sonraki sayıda yer
ca çalışmalara ara verilmiş, sonunda alacak.
24 Mart 2019 tarihinde 6698 sayılı
Kişisel Verilerin Korunması Kanu- KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI
nu TBMM’nde kabul edilip 7 Nisan KANUNU - Kapsamı ve Tanımları
Türkiye, 2010 yılında 2016 tarih ve 29677 sayılı Resmî
Anayasa’nın özel hayatın Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe Şimdi, biraz da KVKK bünyesinde
gizliliğini düzenleyen girmiştir. yer alan ve kişilere, kendi bilgilerinin
20. maddesine aşağıdaki KVKK’nin yürürlüğe girmesinin ar- işlenmesi konusunda sağladığı kont-
dından, kanun ile kanuna tabi ku-
rol ve denetim haklarının yanı sıra
maddeyi ekleyerek kişisel rumların arasında uyumunun sağ- önemli kavramların tanımına bakalım.
verilerin korunmasını açık lanması için, ilki KVKK’nın yürürlük
bir şekilde güvence altına tarihi olmak üzere, birkaç uygulama KVKK’nun amacı, metnin 1. madde-
mühleti kanun tarafından belirlenmiş,
sinde, “Kişisel verilerin işlenmesinde
aldı. “Herkes, kendisiyle an itibarı ile de bu mühletlerin tümü başta özel hayatın gizliliği olmak
ilgili kişisel verilerin geride kalmıştır. Artık, kişisel veri üzere kişilerin temel hak ve özgürlük-
korunmasını isteme hakkına işleyen tüm gerçek ve tüzel kişiler lerini korumak ve kişisel verileri işle-
sahiptir. Bu hak; kişinin KVKK’yla tam uyumdan sorumlu ve yen gerçek ve tüzel kişilerin yüküm-
lülükleri ile uyacakları usul ve esasları
kanunda belirlenmiş (idari ve cezai)
kendisiyle ilgili kişisel veriler yaptırımlara tabidir. düzenlemek,” olarak belirtilmiştir.
hakkında bilgilendirilme, KVKK, bireylerin ve kurumların ha-
bu verilere erişme, bunların yatına, kişisel veri, özel nitelikli kişisel KVKK’nun kapsamı, metnin 2. mad-
veri, ver işleme, açık rıza, aydınlatma,
desinde, “Kanun kişisel verileri iş-
düzeltilmesini veya veri güvenliği gibi pek çok yeni kav- lenen gerçek kişiler ile bu verileri
silinmesini talep etme ve ram sokmanın yanı sıra bu verileri tamamen veya kısmen otomatik olan
amaçları doğrultusunda işleyen kurumlara da önemli sorum- ya da herhangi bir veri kayıt sistemi-
luluklar yükledi. KVKK’nın 17. ve 18.
nin parçası olmak kaydıyla otomatik
kullanılıp kullanılmadığını maddelerinde kişisel verilerin işlen- olmayan yollarla işleyen gerçek ve
öğrenmeyi de kapsar. mesine ilişkin suçlar ve kabahatler tüzel kişiler hakkında uygulanır,” şek-
Kişisel veriler, ancak tarif ediliyor, suç oluşturan fiiller için linde belirtilir.
Türk Ceza Kanunu’nun 138. maddesi
kanunda öngörülen hallerde hükmünce yaptırımlar adresleniyor, Kanun, gerçek kişileri ve gerçek ki-
veya kişinin açık rızasıyla kabahatler için ise KVKK hükmünde şilerin verilerini işleyen gerçek ve
işlenebilir.” kurulan Kişisel Verileri Koruma Ku- tüzel kişileri düzenler. Kanunun tanı-
rulu’nca belirlenecek para cezaları mında, özel ve kamu sektörü ayrımı
belirleniyor. yapılmamıştır. Ayrıca tanımdan, “bir
veri kayıt sisteminin parçası olmak
Bu sebeple KVKK’na tabi tüzel kişi- kaydıyla” ifadesi ile kapsamın sadece
likler (şirketler, kamu kuruluşları) bu elektronik ortamlarla kısıtlı olmadı-
kanunla uyum için etraflı ve hum- ğı, fiziki veri sistemlerini de (arşivler,
malı bir çalışma başlattı, bir kısmı kartvizitlikler gibi) kapsadığı, bunun-
ise çalışmalarını tamamladı. Henüz la birlikte “bir veri kayıt sisteminin
çalışmaya başlamayanların da bir an parçası olmak kaydıyla” ifadesiyle ise
50 E-DERGİ • SAYI 7